De Trinitas Problema – Media/Journalistiek
Omdat het al lang aan de gang is, steeds meer aandacht krijgt en een onuitroeibaar fenomeen lijkt te zijn. De media, de journalistiek maken deel uit van de Trinitas Problema. Maar ’s even inzoomen vanuit DDV.
Uit De Derde Verlichting (Deel 2)
Samen met politiek en media vormt het bedrijfsleven (inclusief financiële instellingen) een probleemcluster van enorme omvang. In termen van de Derde Verlichting heet het de trinitas problema, te vertalen als ‘de drie-eenheid die het probleem vormt’.
Het probleem van deze vaak ook Bermudiaanse driehoek – er verdwijnt bij grote regelmaat van alles in kleine of grote doofpotten – zou veel meer aandacht mogen en moeten krijgen en bespreekbaar worden gemaakt aan alle soorten vergader- en praattafels. De meest logische sleutel om de knoop te gaan ontwarren ligt bij de media. Zowel politiek als bedrijfsleven zijn zoals ze zijn en doen wat ze doen. Structurele veranderingen zijn hier alleen maar mogelijk door invoer c.q. wijziging van complexe en vergaande wetten. Media hebben een zeer grote invloed op alle processen die zich binnen de driehoek afspelen. Zij kunnen op elk gewenst moment een keuze maken
Men hóeft niet meerdere keren per dag, elke dag, maandenlang over alle ins en outs van COVID-19 te berichten. Overige ontwikkelingen (globaal, Europees, nationaal, lokaal) stoppen immers niet en/of worden niet minder relevant! En je mág het beleid van regering en bedrijven rustig kritisch tegen het licht houden. Niet alles hoeft ter meerdere eer en glorie van de economie voor zoete koek te worden geslikt en verder getransporteerd. Alles is een keuze! Sta eens stil bij een aantal keuzes die je zelf hebt gemaakt. Had je iets anders kunnen doen of zeggen? Het antwoord moet dan ‘Ja’ zijn! Het kan bijna niet anders. Hoe ingewikkeld de opties misschien ook zijn, in 99% van alle vragen is het antwoord terug te voeren tot een binaire keuze: 0 of 1, ja of nee. Of tot het inkleuren van een rondje met een rood potlood.
Media kunnen met onmiddellijke ingang hun beleid en acties baseren op inhoud en minder op marketing, formats, lees- en kijkcijfers en andere statistieken, waarbij de wens vaker vader is van de gedachte of wil. Daarvoor hoeft geen APV of wet te worden aangepast. Journalistiek is principieel in staat om in één jaar tijd de koers van de gehele Nederlandse maatschappij te verleggen. Meer positieve aandacht voor verandering, volg het spoor van de gekke mieren, neem zelf verantwoordelijkheid voor de eigen rol in de vormgeving van de toekomst en stel dit vervolgens stevig aan de kaak bij jezelf, je eigen organisatie, bij politici en bedrijvig Nederland. Zet vaker (altijd!) een spiegel neer, stel gerichte vragen over de ideeën over het nageslacht. En vooral: zorg dat je beslagen ten ijs komt en neem nooit genoegen met door de vele communicatiemensen ingefluisterde prietpraat. Neem de tijd, wees enorm kritisch, zet je schrap en vraag door. Is dat niet dé rol van de journalist? Niet die luis in de pels of slippendrager van bedrijfsleven en politiek.